Περίοδος αλλαγών, ακόμη και ανατροπών, είναι αυτή που διανύουμε για τον ΕΦΚΑ, εφόσον γίνουν δεκτές οι προσφυγές που εκκρεμούν κατά της συνταγματικότητας του νόμου Κατροϋγκαλου.
Το ενδεχόμενο να υπάρξουν τροποποιήσεις στο οργανόγραμμα και στον τρόπο λειτουργίας του υπερ ταμείου ασφάλισης επισημαίνουν σε γνωμοδότησή τους οι σύμβουλοι Ειτικρατείας του Ε Τμήματος του ΣτΕ, καθώς κατά τη νομοπαρασκευαστική επεξεργασία του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος με το οποίο θεσπίζεται ο οργανισμός του ΕΦΚΑ, κρίθηκε μεν νόμιμος, ωστόσο έγιναν ορισμένες παρατηρήσεις και διεγράφη μια παράγραφος.
Από την πλευρά της κυβέρνησης πάντως χθες ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσος Πετρόπουλος υποστήριξε ότι η γνωμοδότηση του ΣτΕ είναι τυπική και δεν προκαλεί ανατροπές.
Ο κ. Πετρόπουλος εκτίμησε ότι οι επικείμενες αποφάσεις του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου δεν πρόκειται να επηρεάσουν τη δομή του ΕΦΚΑ, αλλά μόνο τη διευθέτηση λεπτομερειών ήσσονος σημασίας
Ως προς τις εκκρεμούσες προσφυγές κατά του νόμου Κατρούγκαλου οι σύμβουλοι επισημαίνουν ότι σε περίπτωση τυχόν αποδοχής τους θα πρέπει το περιεχόμενο των αντιστοίχων διατάξεων του υπό επεξεργασία σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος, αν και όπου αυτό είναι αναγκαίο να τροποποιηθεί αναλόγως, στο πλαίσιο της υποχρεώσεως συμμορφώσεως της δκηκήσεως προς το περιεχόμενο της αποφάσεως.
Υπενθυμίζεται πως εκκρεμεί από την άνοιξη η δημοσίευση της οριστικής απόφαση του ΣτΕ για την συνταγματικότητα ή μη της διάταξης που προκάλεσε την ενοποίηση, υπό τον ΕΦΚΑ, των ταμείων των ελεύθερων επαγγελματιών (ΟΑΕΕ), των αυτοαπασχολούμενων – δικηγόρων, μηχανικών, γιατρών, συμβολαιογράφων (ΕΤΑΑ) και των αγροτών (ΟΓΑ).
Ως απότοκο αυτής της διάταξης, τίθεται θέμα αντισυνταγματικότητας και για τον τρόπο υπολογισμού των εισφορών σε αυτές ακριβώς τις κατηγορίες των ασφαλισμένων.
Το πρώτο σκέλος της απόφασης του ΣτΕ που εστιάζει στα Ταμεία, είναι ζήτημα τεχνικού χαρακτήρα, που μπορεί να διευθετηθεί με μια νομοθετική παρέμβαση. Αν ωστόσο τεθεί και θέμα και ως προς τον τρόπο υπολογισμού των εισφορών, τότε όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά, ακόμη και εκείνο που αφορά το «σπάσιμο» του ΕΦΚΑ και την ανεξαρτητοποίηση των δύο πρώην ταμείων (ΟΑΕΕ-ΕΤΑΑ και ΟΓΑ).
Ωστόσο σε μια τέτοια εξέλιξη η βιωσιμότητά τους θα ήταν αμφίβολη (εκτός της ομπρέλας του ΕΦΚΑ) και το μέλλον των ασφαλισμένων και συνταξιούχων του αβέβαιο.
Το οργανόγραμμα
Μεταξύ των παρατηρήσεων που τέθηκαν επί του σχεδίου του Προεδρικού Διατάγματος, επισημαίνεται πως θα πρέπει να διαγραφεί ως μη νόμιμη η διάταξη εκείνη που παρέχει τη δυνατότητα μεταφοράς αρμοδιοτήτων μεταξύ των οργανικών μονάδων του ΕΦΚΑ
Επίσης θα πρέπει να καταγράφεται η δαπάνη για την πλήρωση των νέων και των υφισταμένων οργανικών θέσεων σε ετήσια βάση.