Με νέα απόφαση του Βασίλη Κικίλια, δεν αλλάζει σημαντικά ο τρόπος υπολογισμού της αυτόματης επιστροφής (clawback) για τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις. Παραμένει η αναλογία 90%-10% για την κατανομή της υπέρβασης σε κάθε εταιρεία ανάλογα με το μερίδιο αγοράς και την ανάπτυξή της και κυρίως δεν εξαιρέθηκαν τα γενόσημα και εκτός πατέντας προϊόντα.
 
Εδώ και μήνες, ήταν γνωστό ότι η κυβέρνηση μελετούσε σημαντικές αλλαγές, οι οποίες θα «έπλητταν» κυρίως τις μεγάλες, ξένες φαρμακευτικές επιχειρήσεις, που έχουν καινοτόμα φάρμακα και αντιστρόφως θα «ευνοούσαν» τις ελληνικές επιχειρήσεις, που διαθέτουν κυρίως γενόσημα.
 
Μέχρι πρότινος και με βάση απόφαση του Ανδρέα Ξανθού από το 2017, το ποσό της υπέρβασης της φαρμακευτικής δαπάνης επιμερίζεται στις φαρμακευτικές εταιρείες με βάση 2 παραμέτρους:
κατά 90% με βάση τα τελικά μερίδια αγοράς.
κατά 10% με βάση το μερίδιο ανάπτυξης κάθε εταιρείας, όπου ως μερίδιο ανάπτυξης λαμβάνεται ο λόγος της ανάπτυξης της εταιρείας προς το άθροισμα όλων των θετικών αναπτύξεων. Αυτό είναι το λεγόμενο growth clawback.
 
Παράλληλα, το 2018 εξαιρέθηκαν από τον υπολογισμό του growth clawback ανάπτυξης οι πωλήσεις γενοσήμων για τα 2 πρώτα χρόνια και οι πωλήσεις εμβολίων, που έχουν ενταχθεί στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών.
 
Επί μήνες, λοιπόν, υπήρξαν ζυμώσεις τα ποσοστά αυτά να γίνουν 80%-20% ή 75%-25% και να εξαιρεθούν από το growth clawback οι πωλήσεις γενοσήμων και φαρμάκων, που έχουν χάσει την πατέντα τους (off patent).
 
Υπέρ του μέτρου ήταν οι Έλληνες φαρμακοβιομήχανοι, οι οποίοι υποστήριζαν ότι για την αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης ευθύνονυαι κυρίως τα νέα και ακριβά φάρμακα. Και άρα είναι πιο δίκαιο να επωμιστούν μεγαλύτερο βάρος επιστροφών οι εταιρείες που «οδηγούν» τις πωλήσεις.
 
Όπως ήταν φυσικό, τόσους μήνες υπήρχαν αντιδράσεις από τις μεγάλες ξένες φαρμακοβιομηχανίες και ειδικά από 4-5, κυρίως αμερικανικές και ελβετικές, οι οποίες διαθέτουν νέα φάρμακα στην αγορά. Αντιδράσεις οι οποίες οφείλονται προφανώς στο γεγονός ότι αν προχωρούσαν οι προαναφερόμενες αλλαγές, τότε η επιβάρυνσή τους θα αυξάνονταν σημαντικά.
 
Η κυβέρνηση λοιπόν αποφάσισε να μην αλλάξει το status quo. Φαίνεται ότι υπερίσχυσαν οι φωνές που έλεγαν «δεν είναι δυνατόν να λέμε ότι είμαστε υπέρ της επιχειρηματικότητας και υπέρ της πρόσβασης των Ελλήνων στα νέα φάρμακα και να τιμωρούμε τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις, οι οποίες φέρνουν νέα προϊόντα στη χώρα μας». Πράγματι, αν το μέτρο είχε εφαρμοστεί θα ήταν ένα ακόμη μεγάλο αντικίνητρο για την έλευση νέων προϊόντων στην Ελλάδα.
 
Κατά τα άλλα, η νέα απόφαση περιλαμβάνει μερικές μικρές αλλαγές. Π.χ. για τον υπολογισμό της υπέρβασης της φαρμακευτικής δαπάνης εξαιρούνται οι δαπάνες για φάρμακα, που έχουν χορηγηθεί σε Ευρωπαίους πολίτες από χώρες της Ε.Ε.
 
Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι η απόφαση προβλέπει ότι:
 
«Κατ εξαίρεση για τα γενόσημα κατά τα δύο πρώτα χρόνια από την ένταξή τους στο θετικό κατάλογο συνταγογραφούμενων σκευασμάτων και για τα εμβόλια που έχουν ενταχθεί στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών, το ποσό της υπέρβασης της φαρμακευτικής δαπάνης επιμερίζεται στις εταιρείες ή στους ΚΑΚ μόνον με βάση τα τελικά μερίδια αγοράς».
 
Εύλογα προκύπτει το ερώτημα: Ποιο το νόημα της προαναφερόμενης ρύθμισης για τα εμβόλια, αφού ο κ. Κικίλιας έχει αποφασίσει την εξαίρεση των εμβολίων από την 1η Σεπτεμβρίου από τον κλειστό προϋπολογισμό για τα φάρμακα;
 
 
Συντάκτης: Αιμίλιος Νεγκής Virus